De niche voorbij op Made in Asia: hoe Japan pixelgewijs de wereld verovert
Startschot voor driedaags Aziatisch festival in Brussels Expo
BRUSSEL – Bijna 30 jaar lang succes voor Pokémon, live-action-series van One Piece en Avatar als best bekeken series op Netflix, Japanse animatiefilms van Demon Slayer en Studio Ghibli als globale successen in cinemazalen,... Het mag duidelijk zijn dat Japanse animatie de niche ontgroeit en dat zien ze ook bij het Aziatische popcultuurfestival Made in Asia. “Anime eist steeds meer zijn plaats op in Belgische huiskamers”.
Op 1, 2 en 3 maart waaien Japanse kerselaars weer roze bloemblaadjes over de vloer van Brussels Expo en wordt het Brussels openbaar vervoer overspoeld door kleurrijk verklede fans. Made in Asia gaat opnieuw van start.
Naast de gebruikelijke superfans van Japanse animatie, zien ze bij organisator Easyfairs ook steeds meer gezinnen met kinderen en nieuwsgierige nieuwkomers. De interesse wordt breder in bereik en diepgaander qua interesse.
“Je merkt dat een steeds grotere groep mensen de weg naar Aziatische animatie vindt”, zegt Event Director Anthony Audenaerd. “Mede door de grotere belangstelling van cinemazalen in anime-films en succesvolle adaptaties van gevestigde Japanse waarden naar live-actionseries op Netflix, vinden de aparte stijlen en verhaallijnen gading bij de Belgische popcultuurfans. En die willen hun passies ook steeds vaker delen met anderen, zoals hier op Made in Asia.”
De rijen voor een handtekening van een Japanse animator of mangaka (striptekenaar; red.) dikten de laatste jaren alvast almaar aan. Die trend zal zich wellicht ook dit weekend verder voortzetten, met kleppers als Tetsuro Araki van onder meer het populaire Attack on Titan en animator Kameda Yoshimichi van Studio Ghibli - vaak genoemd als ‘de Japanse Disney’ - aan de signeertafels.
Verder mogen oude en nieuwe fans 66.000+ m² aan activiteiten, shows en nostalgische decors verwachten op Made in Asia, in authentieke culturele zones, YouTube-sterren, gaming-hallen, twee podia, een foodfestival met meer dan 35 Aziatische foodstanden en nog veel meer, waarvan nagenoeg alles is inbegrepen in de toegangstickets.
Made in Asia vindt plaats op 1, 2 en 3 maart in Brussels Expo. Wie zin heeft in een rondje Aziatische popculturen aan de voet van het Atomium, kan toegangstickets kopen op www.madeinasia.be!
Emile Vermote
Anthony Audenaerd